Monday, March 11, 2024

Earth Care Devotion for Fourth Sunday in Lent

Fourth Sunday in Lent
March 10, 2024
By Susan Phillips

 
Numbers 21:4-9 and John 3:14-21

Memory: Snakes and healing, grief and renewed life were the images Maisha Handy and I danced in chapel, 1995. We choreographed the Israelites’ liberation from Egyptian slavery and their complaints against G-d. We moved through longing for the familiar, though deadly, life before freedom. We pushed through painful fear of snake bites and consequences. We stretched toward G-d’s symbols of death and healing. We danced this text into new life.

Memory: People gathered at Stony Point Center in 1990 for the 25th anniversary of Liberation Theology. I’m listening to Rubem Alves who wrote “Theology of Human Hope” (1965). Despite the devastating oppressions in 1960s Latin America, artists, activists, and church leaders’ stories revealed how poetry, storytelling and music kept people alive and cast visions for new life. Alves’ book, “A Menina e a Pantera Negra,” like the best children’s books, is for grown ups, too. The little girl had seen a panther outside and her parents were afraid. None of their magic, learning, or prayers removed the sleek shadow moving through the trees at night. In the end, the child befriended the panther and fear evaporated. Love replaced anxious threat.

Dream: Today, we face threats of our created climate crisis. We feel anxiety about transitioning to sustainability and sometimes long for the romantic days before, forgetting how they also imprisoned us. We fear nature, neighbors, snakes and panthers, and we fight with G-d and each other and nature itself. Maybe the artists, poets, dancers, and storytellers can show us the ways to recognize the Indigenous wisdom of all the natural world as our kin. Maybe children can teach us how to befriend what scares us. Maybe we can remember the liberating power of divine covenant with us and all creation and instead of fighting, we can love our way into sustainable connections for all the earth. 

Susan Phillips pastors First Presbyterian, Springfield, IL, serves as Tri-Chair of the Illinois Poor People’s Campaign, works to dismantle oppressions, and talks to strangers.
 
 
Traducción:  Gloria D. Lozada-De Jesús
Números 21:4-9 and Juan 3:14-21

 
Recuerdo: Serpientes y curación, dolor y vida renovada fueron las imágenes que Maisha Handy y yo bailamos en la capilla en 1995. Coreografiamos la liberación de los israelitas de la esclavitud egipcia y sus quejas contra Dios. Avanzamos a través del anhelo de la vida familiar, aunque mortal, antes que la libertad. Superamos el doloroso miedo a las mordeduras de serpientes y sus consecuencias. Nos acercamos a los símbolos de muerte y curación de Dios. Bailamos este texto para darle nueva vida.

Recuerdo: La gente se reunió en Stony Point Center en 1990 para el 25º aniversario de la Teología de la Liberación. Estoy escuchando a Rubem Alves, que escribió “Teología de la esperanza humana” (1965). A pesar de las devastadoras opresiones en América Latina de la década de 1960, las historias de artistas, activistas y líderes de iglesias revelaron cómo la poesía, la narración y la música mantuvieron viva a la gente y proyectaron visiones para una nueva vida. El libro de Alves, “A Menina e a Pantera Negra”, como los mejores libros para niños, también es para adultos. La pequeña había visto una pantera afuera y sus padres tuvieron miedo. Ninguna de sus magias, aprendizajes u oraciones eliminó la elegante sombra que se movía entre los árboles por la noche. Al final, el niño se hizo amigo de la pantera y el miedo se evaporó. El amor reemplazó a la ansiosa amenaza.

Sueño: Hoy nos enfrentamos a las amenazas de nuestra crisis climática creada. Sentimos ansiedad por la transición a la sostenibilidad y, a veces, añoramos los días románticos anteriores, olvidando cómo también nos aprisionaron a nosotros. Tememos a la naturaleza, a los vecinos, a las serpientes y a las panteras, y luchamos con Dios, entre nosotros y con la naturaleza misma. Quizás los artistas, poetas, bailarines y narradores puedan mostrarnos las formas de reconocer la sabiduría indígena de todo el mundo natural como nuestra. Quizás los niños puedan enseñarnos a hacernos amigos de lo que nos asusta. Tal vez podamos recordar el poder liberador del pacto divino con nosotros y con toda la creación y, en lugar de luchar, podamos amar nuestro camino hacia conexiones sostenibles para toda la tierra. 

Susan Phillips pastorea en First Presbyterian, Springfield, IL, sirve como Tri-presidente de la Campaña de los Pobres en Illinois, trabaja para desmantelar las opresiones y habla con extraños.
 
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